fot. Przemysław JezierskiEuroCity ’Hungaria’ na stacji Brno Hl. N, 29.06.1999
Wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy 2025/2026 uszczupli się sieć międzynarodowych pociągów kategorii EuroCity. Większość pociągów EC Metropolitan, łączących Pragę z Budapesztem zmieni kategorię na Railjet, za sprawą wycofania klasycznych składów wagonowych i zastąpieniu ich nowoczesnymi zestawami push-pull ComfortJet Kolei Czeskich. Zmiana kategorii obejmie również legendarny pociąg EuroCity 172/173 Hungaria, łączący stolice czterech państw.
Jeden z najdłużej kursujących i najbardziej rozpoznawalnych pociągów EuroCity od 14 grudnia 2025 r. zmieni kategorię na Railjet. Pozostawi po sobie na pamiątkę nazwę Hungaria.
Zmiana kategorii pociągu i pożegnanie węgierskich wagonów
Od grudniowej zmiany rozkładu jazdy zabraknie pociągu EuroCity Hungaria, kursującego na trasie Budapeszt – Bratysława – Praga – Berlin. Pociąg od wielu lat obsługiwany był przez koleje węgierskie MÁV, które na międzynarodową trasę do Berlina wysyłały cechujące się bardzo wysokim komfortem hiszpańskie wagony, wyprodukowane w latach 1994-1995 przez koncern CAF. W 9-wagonowym składzie obowiązkowo znajdował się wagon restauracyjny z rozbudowaną ofertą dań kuchni węgierskiej.
Od połowy grudnia pasażerowie EC Hungaria będą jednak musieli przesiąść się do czeskiego składu Comfortjet, który już jako Railjet 174/175 wypełni lukę po legendarnym pociągu. W relacji Budapeszt – Berlin nowy rozkład jazdy RJ 174 nie ulegnie większym zmianom w stosunku do aktualnie kursującego pociągu EC 172. Ze stacji początkowej Budapeszt Nyugati „nowa” Hungaria odjedzie o godz. 7:30. Na trasie do Berlina zatrzyma się na 18 stacjach pośrednich, między innymi w Bratysławie (odjazd 9:55), Brnie, Pradze (dworzec Holešovice, odj. 14:26), Ústí nad Labem i Dreźnie. Pociąg skończy bieg na dworcu Berlin Hbf o godz. 18:29.
W drodze powrotnej pociąg RJ 175 będzie wyjeżdżał z Berlina ponad 2 godziny później aniżeli obecnie kursujący skład EC 173. Ze stacji Berlin Hbf pociąg RJ 175 odjedzie o 11:28. Odjazd z Pragi (dworzec Holešovice) zaplanowano o godz. 13:43, a z Bratysławy o 18:05. Do stacji Budapeszt Nyugati pasażerowie dojadą o godz. 22.28.
Trasę o długości 980 km RJ Hungaria pokona w 11 godzin. Zmiana kategorii pociągu i rodzaju taboru nie wpłynie na maksymalne prędkości rozwijane przez pociąg w poszczególnych krajach. Na Węgrzech Hungaria pojedzie z maksymalną prędkością 120 km/h, na Słowacji 140, a w Czechach 160 km/h. W Niemczech na krótkich fragmentach magistrali między Berlinem a Dreznem Hungaria rozpędzi się do 200 km/h.
65 lat ewolucji od SZT do Railjet
Legendarna Hungaria łączy Budapeszt z Bratysławą, Pragą i Berlinem od 65 lat. Międzynarodowy ekspres o tej nazwie został uruchomiony 29 maja 1960 roku. Przez pierwsze lata był obsługiwany na całej trasie przy użyciu trakcji spalinowej. Początkowo były to niemieckie spalinowe zespoły trakcyjne kolei DR, następnie do Berlina kursowały węgierskie zestawy Harghita kolei MÁV. 60 lat temu podróż węgierskim SZT na blisko 1000-kilometrowej trasie trwała 15 godzin. Od połowy lat 70. ubiegłego wieku mało pojemne SZT zostały zastąpione klasycznymi składami wagonowymi, a trakcję spalinową wraz z postępem elektryfikacji zastępowały lokomotywy elektryczne. Przez dziesięciolecia do prowadzenia Hungarii używano dwusystemowej szybkiej czechosłowackiej lokomotywy ES 499.0 ČSD, później oznaczonej serią 350 ŽSR/ZSSK.
W połowie 1986 roku ekspres Hungaria w ramach podwyższania jakości międzynarodowych połączeń w krajach bloku wschodniego zyskał rangę InterExpress. IEx 74/75 w rozkładzie jazdy 1987/1988 prowadził bezpośrednie wagony do Malmö. W 1993 roku IEx Hungaria włączono do europejskiej sieci pociągów EuroCity. W pierwszym roku Hungaria już jako EuroCity zestawiona była z wagonów kolei niemieckich DB i czeskiego wagonu restauracyjnego. Począwszy od rozkładu jazdy 1994/1995 w składzie kursowały wyłącznie klimatyzowane wagony kolei węgierskich MÁV, wyprodukowane dla Węgrów przez hiszpański koncern CAF.
W 2016 roku trasę pociągu wydłużono do Hamburga, tworząc tym samym rekordowo długą relację EuroCity, wynoszącą ponad 1300 km. Warto wspomnieć, że ekspres Hungaria był pierwszym pociągiem, który na czechosłowackiej sieci kolejowej osiągał prędkość rozkładową 130 km/h. Ten sam pociąg już jako EuroCity był też jednym z pierwszych, jaki od 2000 roku na czeskiej sieci rozpędzał się do 160 km/h na odcinku Brno – Břeclav.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.